Valtuustoaloite tarkastuslautakunnan tiedonsaannin varmistamiseksi

Valtuustoaloite tarkastuslautakunnan tiedonsaannin varmistamiseksi.

Tarkastuslautakunnassa on kuntalain mukaan salassapitoa koskevien säännösten estämättä oikeus saada kunnan viranomaisilta tiedot ja nähtävikseen asiakirjat, joita se pitää tarpeellisina aryiointitehtävän hoitamiseksi.

Tällä hetkellä tarkastuslautakunta saa suurimman osan pöytäkirjoista Holvi-portaaliin, kuitenkaan toistuvista pyynnöistä huolimatta kaikkia pöytäkirjoja ei ole saatu lautakunnan käyttöön. Tämä on hankaloittanut lautakunnan arviointityötä ja taustojen selvitystä. Liitteellisten pöytäkirjojen ja mahdollisen taustamateriaalin saarninen on edellytys tulokselliselle arviointityölle.

Valtuutetun aloiteoikeutta käyttäen esitän, että seuraavalle tarkastuslautakunnalle määritellään Holvi- portaalissa käyttöoikeudet Kaupunkikehitys-, perusturva-, sivistys-, rakennus- ja ympäristölautakuntien, sekä vapaa-aikajaoston työtiloihin. Aloitteen tarkoituksena on varmistaa aloittavan lautakunnan tiedonsaantija sitä kautta luoda mahdollisuus tarkastuskertomuksen sisällön kehittämiseen. Toteutuessaan aloite vähentää turhaa työtä asiakirjojen käsittelyssä ja varmistaa tiedonkulun lautakunnalle viivytyksettä.

Juha Toivainen PS 31.5.2021

Allekirjoittajina kaikki tarkastuslautakunnan jäsenet.