Perussuomalaisten vaaliteemat Nokian Uutisten haastattelussa

Näihin asioihin aiomme tehdä muutoksia – Ehdokkailta kysyttiin mihin kolmeen asiaan Nokialla he aikovat tehdä muutoksia ja miten muutokset rahoitetaan

Vastaajina Perussuomalaiset Juha Toivainen ja Joona Lehtinen:

– Teemamme ovat melko yksinkertaiset. Ensimmäinen on tietysti vastuullinen taloudenpito, joka lähtee siitä, että seulotaan turhat kulut ja veronmaksajille aiheutuvat riskit pois rakenteista ja katsotaan sitten mitä yritysten hyväksi on tehtävissä, että saadaan aikaan kasvua. Muuttovoittoa on tullut aika hyvin eli toivon mukaan myös verotulot kasvavat. Pari vuottahan meillä on vielä sen suhteen kohtuullista aikaa, mutta ennusteiden mukaan sen jälkeen verotulot alkavat pienentyä eli tarkkana pitää olla.

– Toisena on investointien loppuun saattaminen. Paine on aikamoinen, karkeasti 130 miljoonaa kolmena seuraavana vuonna. Ne rahat pitäisi saada käytettyä suunnitellusti budjetoinnin mukaan.

– Viimeinen teema on ihan peruspalvelut eli kunnan ydintehtävistä huolehditaan hyvin ja sen jälkeen katsotaan mitä pystytään antamaan. Kaikista tärkein on, että ihmiset saavat hoitoa niin kauan, kuin perusturva on meidän omissa käsissämme. Huolehditaan siis kouluista ja päiväkodeista ja ikäihmisistä, eli pannaan perusasiat kuntoon. Ikäihmisten asiat pitää saada kuntoon myös niin, että vuodeosastolla ei tarvitsisi odottaa jatkopaikkaa kauan, vaan siirtymä on saatava huomattavasti lyhyemmäksi. Perusturvan lääkäritoiminnan saavutettavuus saataisiin helposti paremmaksi pelkillä resurssimuutoksilla. Vapaaehtoistoimintaa, seuroja ja yhdistyksiä tulisi tukea, vaikkakin rahallista tukea on nykytilanteessa hyvin vaikea luvata.

– Lisäksi nostamme esille liikenteen. Meiltä tulee ehdoton ei ruuhkamaksuille ja maksullisille parkkipaikoille, sillä liikkuvia pyöriä ei saa rajoittaa, eikä se silti sulje pois sitä, että lähijunaliikennettä voidaan kehittää.

NU toimittaja Kimmo Häkkilä 22.3.2021

Linkki uutiseen: Toimelias ja vastuullinen Nokia – Elämänmeno – Nokian Uutiset