Nokian Perussuomalaisten Talousarviokokouksen ryhmäpuheenvuoro

Kuten tiedämme, elämme investointien saattelemana tiukkaa taloudellista aikaa, velkaannumme tuntuvasti tulevina vuosina. Jokaisen valtuutetun tavoite on aivan varmasti taata kuntalaisten palvelut, tästä huolimatta joudumme tekemään tänään kipeitä päätöksiä, joita kukaan ei haluaisi tehdä.

Käyttötaloutemme on kohtuullisessa kunnossa ja ongelma on nimenomaan rakennustemme vaatimissa investoinneissa. Nämä investoinnit ovat pääosin pakollisia, muuhun meillä ei ole varaa. Investointien kohdalla on tärkeää huolehtia projektien nopeasta toteutumisesta, näin myös säästämme tulevien vuosien kuluissa ja pääsemme mahdollisimman nopeasti eroon taloutta kuormittavista väistötiloista. Muita säästöjä tulee etsiä luopumalla tarpeettomista, kaupungille kustannuksia aiheuttavista kiinteistöistä. Merkittävä ratkaistava riski ovat myös kaupungin haltuun siirtyvät tehdassaaren rakennukset. Emme voi lisätä vastuita, joihin meillä ei ole varaa.

Tilaongelmista viisastuneena emme voi myöskään tehdä vastaavaa virhettä infrarakenteidemme kanssa, tänään olemme toki pienentämässä ylläpitoon kohdennettua rahoitusta, talouden alijäämän uhatessa emme voi muuta. Tulevana vuonna on kuitenkin syytä etsiä infran kunnossapitoon rahoitusta, ennen korjausvelan kasvamista hallitsemattomaksi.
Erikoissairaanhoidon nopeasti kasvavat kulut ovat tulevanakin vuonna yksi todellisista ongelmista, vaikka tämä koskee kaikkia ympäristökuntia ja kunnat ovat heränneet ongelmaan, tulee miettiä myös vaihtoehtoisia tapoja taata kuntalaisten perusturvapalvelut ilman kustannuksien karkaamista.

Tänään päätämme myös pienten Taivalkunnan ja Vahalahden koulujen jatkosta, koulujen oppilasmäärä pienenee ja aiheuttaa varmasti jatkossa haasteita, olemme kuitenkin aiemmin sitoutuneet nykyiseen kouluverkkoon ja tämän päätöksen puolella olemme tänäänkin. Kouluilla on vahva merkitys kylien yhteisöllisyydelle, ja ne ovat jopa elinehto asukkaille. Katsomme että säästöt eivät ole tällä kohtaa niin merkittäviä verrattuna vaihtoehtoon. Kyläkoulujen lisäksi emme tule esittämään muita talousarvioon vaikuttavia kustannuksen lisäyksiä, näihin meillä ei ole varaa.

Henkilöstöllä on ratkaiseva merkitys menestyksellemme, olemme ottaneet käyttöön ePassi liikunta- ja kulttuurisetelit, palvelun käyttöä tulee seurata ja tarvittaessa miettiä vaihtoehtoista tapaa, jolla käyttö helpottuu ja käyttäjä pääsee useamman palvelun pariin. Työssä jaksamista tulee tukea myös muutoin, vajaalla tai jatkuvasti vaihtuvalla sijaishenkilökunnalla työskentely kuormittaa ikääntyvää henkilökuntaamme. Talousarviossa olemmekin palkkaamassa ruoka- ja siivouspalveluihin kolme vakituista sijaista, helpottamaan vuokratyövoiman saatavuus ongelmassa. Esimerkkinä kehityksestä, jota ei tule jatkaa tai edes aloittaa on kaupunginhallituksen listalta palautettu työntekijöiden kylmien parkkipaikkojen maksullisuus ja tolppapaikkojen huomattava hinnan korotus. Työntekoa tulee tukea, ei siis vaikeuttaa.

Olemme vuosittain kiittäneet jokaista kaupungin työntekijää niin teemme tälläkin kertaa, ilman teitä ei ole ainuttakaan tuotettua palvelua, Kiitos.

Toivotamme lopuksi jokaiselle läsnäolijalle ja kuntalaisille Hyvää tulevaa joulua ja taloudellisesti vakaata vuotta 2020.

Nokian Perussuomalaiset

Kirjoitettu 9.12.2019