Moottoripyörävero torjuttiin puolueen aloitteesta, vaikkei sitä Perussuomalaisten vaatimuksesta ehdotettu

Perussuomalaiset kaatoivat moottoripyöräveron

Perussuomalaiset tekivät tällä viikolla lopun median ja poliittisten vastustajien sumutuksesta, kun hallitus päätti Timo Soinin esityksestä, että moottoripyörä- ja veneveroa ei oteta käyttöön.
Kyllästyimme siihen, että media ja hallituskumppanit syyttivät meitä moottoripyöräverosta. Perussuomalaiset eivät kannattaneet sitä missään vaiheessa. Me halusimme alun perin isot ökyveneet ja vesiskootterit verolle, jotta suurituloiset saadaan paremmin mukaan taloustalkoisiin. Keskustan ja kokoomuksen vaatimuksesta moottoripyörät otettiin mukaan pakettiin.
Lausuntokierroksella selvisi, että venevero ei olisi toteutunut täysin toivomallamme tavalla. Siksi olimme valmiita luopumaan myös veneverosta, kunhan pääsimme eroon moottoripyöräverosta.
Teksti Perussuomalaisten ministeriryhmä

PÄÄMINISTERI Juha Sipilä vahvisti tiedotusvälineille, että moottoripyöräverosta luovuttiin nimenomaan perussuomalaisten vaatimuksesta. – Perussuomalaiset iloitsevat, että ehdotuksemme moottoripyöräverosta luopumisesta on nyt toteutunut. Me emme moottoripyöräveroa ehdottaneet, mutta me torjuimme sen. Myös venevero voidaan unohtaa Moottoripyöräveron ohella luovutaan samalla kaavaillusta veneverosta. – Moottoripyöräverosta luopuminen oli meille tärkeämpi kysymys kuin venevero, ja venevero voidaan meidän puolestamme unohtaa samassa paketissa, nyt kun moottoripyörävero on virallisesti ja varmuudella haudattu. – Itse asiassa veneverosta luopuminen on nähdäkseni perusteltuakin, sillä useissa laskelmissa ennakoitiin, ettei veneverostakaan olisi saatu toivottua tuloa valtion kassaan, Terho jatkaa. ”Jätetään huonot päätökset tekemättä” Sen enempää moottoripyö- räverosta kuin veneverosta ei annettu hallituksen esitystä eduskunnalle. – Sekä motoristit että veneilijät voivat nyt huokaista helpotuksesta. Nämä veroideat on nyt punnittu ja huonoiksi havaittu. Mitään ei tarvitse perua, jätetään ainoastaan huonot päätökset tekemättä. Järkevää politiikkaa emme vastusta koskaan, Terho toteaa.

TEKSTI SUOMEN UUTISET

Kirjoitettu 26.2.2017