Jussi Halla-aho Nokian Perussuomalaisten vaalitapahtumassa

Nokian Uutiset uutisoi vaalitapahtumasta seuraavasti:

Perussuomalaisten kuntavaalikampanja käynnistyi näyttävästi lauantaina Löytiksen pihalla. Paikalla oli kolmen kansanedustajan lisäksi myös puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-aho. Puheiden lisäksi nokialaiset saivat tutustua Latelan tultasyöksevään autoon.

Nokian perussuomalaisten puheenjohtaja Jukka Pulakka oli tyytyväinen paikalle tulleiden määrään. Hän iloitsi myös siitä, että turvavälejä noudatettiin ja että monet olivat liikkeellä maskit kasvoillaan.

– Makkaraa oli varattu 300 kappaletta, mutta ihan kaikki eivät menneet, Pulakka kertoo.

Puheenjohtaja Halla-aho perusteli, miksi kuntavaaleissa on syytä äänestää tai lähdettävä vaikka ehdokkaaksi, vaikkei ne kaikkein kiinnostavimmat vaalit olekaan.

Hän totesi, ettei kuntavaalit ole pelkästään paikalliset vaalit.

– Tuloksia seurataan hyvin tarkasti myös eduskunnassa. Puolueet ja varsinkin hallituspuolueet tulkitsevat tuloksen kannanotoksi politiikkaansa, siksi kuntavaalit ovat myös oikea paikka ottaa kantaa laajempiin kysymyksiin.

Tärkeimpänä teemana Halla-aho toi esiin kuntien heikon taloustilanteen.

– Yleisesti se ei johdu kunnissa tehtävistä päätöksistä. Suurin ongelma on se, että Suomessa on liian vähän tuottavaa työtä eikä työn vastaanottaminen ei ole läheskään aina kannattavaa, Halla-aho sanoi.

– Tämä on julkisen talouden suurin ongelma: jos ei ole tuottavaa työtä, ei ole verotuloja järjestää palvelua. Siksi yritysten verokuormaa pitää laskea, ei nostaa. Liikkumisen, asumisen, kuljetusten, lämmityksen ja energian hintaa pitää laskea, ei nostaa. Vain tällä tavalla voidaan kestävästi parantaa yritysten kilpailukykyä ja palkansaajien ostovoimaa.

Halla-aho huomautti, että ratkaisu yritysten korkeisiin kustannuksiin ei voi olla halvemman työvoiman tuominen kehitysmaista.

– Jos rahat eivät riitä kaikkeen, on päättäjien velvollisuus laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja karsia sellaisia menoja, jotka eivät liity valtion ja kuntien ydintehtäviin. Haitallinen maahanmuutto on räikein esimerkki siitä, miten vinksallaan tärkeysjärjestykset useimmissa puolueissa ovat. Joka kolmas toimeentulotukiasiakas on Suomessa on tällä hetkellä ulkomaalainen.

Halla-aho kritisoi hallitusta muun muassa kehitysapumäärärahojen ja pakolaiskiintiön nostosta.

– Kunnat eivät pärjää, jos niihin ei synny työpaikkoja ja jos julkinen talous on retuperällä, siksi kuntien asioita ei voi erottaa yleisistä valtakunnan tason asioista. Suomessa julkisen vallan ensisijainen tehtävä on puolustaa suomalaisten hyvinvointia ja terveyttä, ei harjoittaa punavihreää hörhöilyä.

Kirjoitettu 23.11.2020