Demarit haluavat pakkoliitoksen sijaan seutuhallituksen

Pirkanmaan Sosialidemokraattien piirihallitus tyrmää hallituksen aikeet laajentaa kuntien pakkoliitokset koskemaan suurempia kaupunkiseutuja mukaan lukien Tampereen kaupunkiseutu. Samalla demarit ehdottavat, että Tampereen seudulle annetaan mahdollisuus muodostaa oma demokraattinen seutuhallinto. Demarien kunnallisjärjestön varapuheenjohtaja Arja Laitinen pitää seutuhallintoehdotusta hyvänä keskustelunavauksena ja hän toivoo sen poikivan rakentavia kannanottoja. Laitisen mielestä pääkaupunkiseutua kohdellaan tässä asiassa ihan eri tavalla kuin muita suuria kasvukeskuksia. – Elämä ei kuitenkaan lopu Kehä kolmosen kohdalle. Meillä pitää olla samanlainen kohtelu kuin pääkaupunkiseudulla. Siitä millaisen seutuhallinnon sdp haluaisi Tampereen seudulle, Laitinen ei tarkemmin tiedä. Pirkanmaan Sosiaalidemokraatit ovat ilmaisseet kannanotossaan toiveensa myös siitä, että myös kokoomus tarttuisi seutuhallitusehdotukseen.

Nokian Kokoomuksen puheenjohtaja Jari Haapaniemi ei kuitenkaan liiemmin innostu ehdotuksesta. –Mielestäni on turha vääntää eri malleista, jos niiden lopputulos on käytännössä sama. Eli se, että kunta ei enää ole itsenäinen.Tällä Haapaniemi sanoo tarkoittavansa sitä, että jos seutuhallinto on vain vaihtoehto pakkoliitoksille.–  Jos se tarkoittaa vain vapaaehtoista liittymistä seutuhallinnon alle.

NokianUutiset-20.1.2013

Kirjoitettu 20.1.2013