Maalaisjärkeä ja selkärankaa päätöksentekoon

Image 474Perussuomalaiset ei ole puolueena täydellinen, mutta vähiten huono, täräyttää kansanedustajaehdokas Mika Laakso (ps).–  Sen arvot ovat lähimpänä omiani, sillä mielestäni ensin pitää hoitaa kuntoon suomalaisten asiat ja vasta sitten muiden. Mutta esimerkiksi myönteinen suhtautumiseni tasa-arvoiseen avioliittolakiin nostatti joillakin niskavillat pystyyn.

Suurin ongelma tämän päivän Suomessa on Laakson mukaan se, että poliittisesta päätöksenteosta puuttuu maalaisjärkeä ja selkärankaa. Arkadianmäellä istuvat päättäjät ovat erkaantuneet niin kauas tavallisista ihmisistä, etteivät he näe metsää puilta.–  Ihmettelen, eikö siellä oikeasti ole muuta tekemistä kuin kasvattaa virkamieskoneistoa ja kiristää säädöksiä. Tuntuu, ettei meihin tavallisiin ihmisiin enää luoteta, vaan meidät säädellään kuoliaaksi. Laaksoa inhottaa myös nykyinen markkinatalous, jossa jokainen ihminen yritetään jo lapsena pakottaa samaan muottiin.

Raha puhuu, ja se kenellä sitä on, voi asetella ihmispalapelin palasia haluamiinsa kohtiin. Jollei ihmispalikka suorita ja tee tulosta, se heitetään sivuun.–  Harva syrjäytyy, moni syrjäytetään. Suorituspaineet ja odotukset ovat jo lapsena kovat, ja kun niistä ei selviä, saa aikuisena jäädä kotiin makaamaan ja rahaa tulee.

Laakson ehdoton periaate on, että työnteon pitäisi olla aina kannattavaa. Siksi hän kannattaakin tulorajaan sidottua peruspalkkaa.– Asioita voi yksinkertaistaa. Nyt työttömän ei kannata lähteä viikoksi töihin, sillä työpätkän jälkeen saakin syödä viikkotolkulla kynsiään, kun päivärahahakemukset ja palkkatodistukset kiertävät virkailijalta toiselle. Laakso ei vastusta sitä, että Suomeen muutetaan töitä tekemään. Mutta sitä hän ei ymmärrä, että ulkomaille syydetään miljardeja samaan aikaan, kun ihmisten ahdinko kotimaassa kasvaa.–  En puhu erityisryhmistä, vaan ihan tavallisista ihmisistä.

Talous romahtaa, työttömyys lisääntyy, mielenterveysongelmia ei ole koskaan ollut näin paljon. Ennaltaehkäisevä työ on se, mikä tekee yhteiskunnasta kestävän ja maksaa itsensä takaisin. Se ei ole halpaa, mutta nuokin miljardit olisivat hyvä alku.

Työllisyyden parantamiseksi hän helpottaisi pienyrittäjien asemaa. Ensimmäisen työntekijän palkkaamisesta pitäisi saada suurimmat taloudelliset riskit pois. Vaihtoehtoja voivat olla joko tähän suunnattu tuki tai maksujen keventäminen.– Rakennusala on minulle tuttu, joten kerron siitä. Vakuutusmaksut ovat törkeät. Toiseksi sekä yrittäjältä että työntekijältä vaaditaan maksullisia, parin vuoden välein uusittavia lupakortteja lähes joka työhön, mitä alalla vain voi keksiä. Kouluttaminen ja kehittäminen ovat hyviä asioita, mutta järkeä peliin!

Lähde: Nokian Uutiset 16.3.2015

Kirjoitettu 17.3.2015