Valtuustoaloite kiireettömän sairaanhoidon saavutettavuuden parantamiseksi

Valtuustoaloite

Kiireettömän sairaanhoidon saavutettavuuden parantamiseksi

Tällä hetkellä kiireettömän sairaanhoidon puhelinpalvelun soittoihin ei pääsääntöisesti vastata, vaan ainoa keino palvelun piiriin hakeutumiseen näyttää olevan takaisinsoittopalvelun käyttäminen. Kiireettömiin takaisinsoittoihin vastataan tällä hetkellä viimeistään kolmen päivän kuluessa. Palautteiden ja omien kokemusten perusteella palveluun ei pääse jonottomalla edes pitkiä aikoja (30- 60 min), soittopyyntöön vastataan viiveellä usein aikaisintaan seuraavana päivänä, pahimmillaan ei ollenkaan. Palvelun ongelmista johtuen osa soitoista ohjautuu varmasti myös kiirevastaanoton hoidontarpeen arviointilinjalle, josta ei saa varattua esim. lääkäriaikaa ja siihen linja ei toki ole tarkoitettukaan.

Nykyinen tilanne, jossa palvelun piiriin pääsy viivästyy päiviä tai pahimmillaan estyy ei ole tietenkään kuntalaisen edun mukainen tilanne, myöskään kustannuksellisesti emme säästä ohjaamalla ihmiset odottamaan takaisinsoittoa. Takaisin soitettaessa ihmisen ei myöskään voi olettaa automaattisesti olevan aina saavutettavissa, tämä aiheuttaa kuitenkin edelleen lisää ongelmia palvelussa. Yksinkertaisena tavoitteena tulisi olla hoitoketjun sujuvoittaminen, tässä kohtaa ontuu jo hoitoon pääsy. Kuntalaisen ei tule olla olemassa palvelua varten kuten nyt, vaan palvelun kuntalaista varten.

Aloitteen tavoitteena ei ole kuitenkaan etsiä syyllistä, vaan ratkaisua ongelmiin ja korjata se toimintakulttuuri, jolla nyt tuotamme palvelua. Tilanne tulisi korjata niin, että soittajalle vastataan korkeintaan kohtuullisen jonotuksen jälkeen ja oikeasti kiireettömät ihmiset voivat edelleen jättää soittopyynnön, joka hoidetaan vasta palvelussa jonottavien soittajien jälkeen. Samalla tiedotusta esim. terveyspalveluiden ohjaus- ja neuvontanumerosta on edelleen lisättävä, jotta soitot ohjautuvat varmasti oikeaan paikkaan. Mahdolliset tekniset ongelmat on selvitettävä aina nopeasti yhteistyössä palveluntarjoajan kanssa ja niiden ilmentyessä, häiriötilanteesta on myös kerrottava selkeästi palvelussa kuuluvalla tiedotteella.

Juha Toivainen, PS

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa